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NMC - Page 13

  • Leonid Kulikov - Yamī, Yama et leurs cousins indo-européens

    Yamī, Yama et leurs cousins indo-européens 
    Notes sur le mythe indo-européen 
    de l’inceste primordial

     

    Leonid Kulikov

     

    Abstract : This paper focuses on the Indo-European myth of the primordial incest, foremost using evidence from Vedic (Ṛgveda and Atharvaveda) and, more broadly, Indo-Iranian. On the basis of a philological and linguistic analysis of the dialogue hymn RV 10.10 (Yama and Yamī), I argue that Yamī, notorious for her hyper-sexuality, can be considered as the central figure of this common Indo-Iranian myth, being the (potential) sexual partner of the first human, Yama, and yet retaining connection with the world of gods and half-gods (demons) and betraying a number of features of a female half-deity. I will also briefly discuss possible parallels from other Indo-European mythologies, in particular, from Celtic and Germanic (Norse) mythologies, paying special attention to the goddess of sexuality Freyja, comparable in several respects to Yamī.

    Keywords : Indo-European mythology, incest, Indo-Iranian mythology, Vedic, twins, Yama, Yamī, Freyja, theriomorphic, goddess of sexuality.

    Résumé : Cet article se concentre sur le mythe indo-européen de l’inceste primordial, en utilisant avant tout les preuves des textes védiques (Ṛgveda et Atharvaveda) et, plus largement, indo-iraniennes. Sur la base d’une analyse philologique et linguistique de l’hymne-dialogue RV 10.10 (Yama et Yamī), je soutiens que Yamī, connue pour son hypersexualité, peut être considérée comme la figure centrale de ce mythe indo-iranien commun, étant la partenaire sexuelle (potentielle) du premier humain, Yama, tout en conservant des liens avec le panthéon des dieux et demi-dieux (démons). Notamment, elle manifeste un certain nombre de caractéristiques d’une demi-divinité féminine. J’aborderai également brièvement les parallèles possibles des autres mythologies indo-européennes, en particulier des mythologies celtique et germanique (nordique), en accordant une attention particulière à la déesse de la sexualité Freyja, comparable à plusieurs égards à Yamī.

    Mots-clés : mythologie indo-européenne, inceste, mythologie indo-iranienne, védique, jumeaux, Yama, Yamī, Freyja, thériomorphe, déesse de la sexualité.

     

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  • Gregory Nagy - Comments on the thinking of Nick Allen about myth and epic

    Comments on the thinking of Nick Allen 
    about myth and epic

     

    Gregory Nagy

     

    Abstract : This essay studies the relationship of myth and epic by analyzing primarily two cognate poetic traditions, the Greek and the Indic. In the case of the Greek traditions, the focus is on the Homeric Iliad and Odyssey. In the case of the Indic, it is on the Mahābhārata. It is argued that both of these traditions represent not only gods but also heroes in roles that correspond to all three social “functions” as formulated by Dumézil, whose theory of “trifunctionalism” has been refined by way of Nicholas Allen’s expanded “pentadic” model. It is also argued that Allen’s model enhances our understanding of the traditional relationships between gods and heroes.

    Keywords : myth, epic, gods and heroes, Mahābhārata, Iliad, Odyssey, George Dumézil, Nicholas Allen, trifunctionalism, “pentadic model”.

    Résumé : Cet essai analyse la relation entre mythe et épopée en effectuant principalement une étude de deux traditions poétiques apparentées, la grecque et l’indienne. Dans le cas des traditions grecques, l’accent est mis sur les poèmes homériques, l’Iliade et l’Odyssée. Dans le cas de la tradition indienne, il est mis sur le Mahābhārata. On fait valoir que ces deux traditions représentent non seulement des dieux mais aussi des héros dans des rôles qui correspondent aux trois “fonctions” sociales selon la formule de Dumézil, dont la théorie de la “trifonctionnalité “ a été affinée à travers le modèle élargi “pentadique” de Nicholas Allen. On fait aussi valoir que le modèle d’Allen rehausse notre compréhension des relations traditionnelles entre les dieux et les héros.

    Mots-clés : mythe, épopée, dieux et héros, Iliade, Odyssée, Mahābhārata, George Dumézil, Nicholas Allen, trifonctionnalité, modèle pentadique.

     

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  • Olga M. Davidson - A pentadic rethinking of Goshtāsp in the Shāhnāma of Ferdowsi

    A pentadic rethinking of Goshtāsp 
    in the Shāhnāma of Ferdowsi

     

    Olga M. Davidson

     

    Abstract : Following the formulation of Nicholas Allen concerning “pentadic” models of social organization as reflected in Indo-European languages, this essay analyzes some relevant narratives about the royal figure of Goshtāsp in a classical Persian “epic,” the Shāhnāma of Ferdowsi. It is argued that this shāh of Iran, as portrayed in the Shāhnāma, represents all three “functions” of society as represented in the myths that shape the traditions of epic that were inherited by the poet Ferdowsi.

    Keywords : Iranian myth and epic, classical Persian poetry, Shāhnāma, shāh, Goshtāsp, Ferdowsi, “pentadic” models, trifunctionalism, Nicholas Allen, Georges Dumézil, Stig Wikander.

    Résumé : Suivant la formulation de Nicholas Allen au sujet des modèles pentadiques d’organisation sociale tels qu’ils sont reflétés dans les langues indo-européennes, cet article analyse quelques récits pertinents au sujet du personnage royal de Goshtāsp dans une épopée classique persane, le Shāhnāma de Ferdowsi. On y montre que ce shāh d’Iran, tel que dépeint dans le Shāhnāma, représente les trois fonctions de la société, telles qu’elles sont représentées dans les mythes qui forment les traditions de l’épopée héritées par le poète Ferdowsi.

    Mots-clés : Mythe et épopée iraniens, poésie persane classique, Shāhnāma, shāh, Goshtāsp, Ferdowsi, modèles pentadiques,  trifonctionnalité, Nicholas Allen, Georges Dumézil, Stig Wikander.

     

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