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  • Gregory Nagy - Comments on the thinking of Nick Allen about myth and epic

    Comments on the thinking of Nick Allen 
    about myth and epic

     

    Gregory Nagy

     

    Abstract : This essay studies the relationship of myth and epic by analyzing primarily two cognate poetic traditions, the Greek and the Indic. In the case of the Greek traditions, the focus is on the Homeric Iliad and Odyssey. In the case of the Indic, it is on the Mahābhārata. It is argued that both of these traditions represent not only gods but also heroes in roles that correspond to all three social “functions” as formulated by Dumézil, whose theory of “trifunctionalism” has been refined by way of Nicholas Allen’s expanded “pentadic” model. It is also argued that Allen’s model enhances our understanding of the traditional relationships between gods and heroes.

    Keywords : myth, epic, gods and heroes, Mahābhārata, Iliad, Odyssey, George Dumézil, Nicholas Allen, trifunctionalism, “pentadic model”.

    Résumé : Cet essai analyse la relation entre mythe et épopée en effectuant principalement une étude de deux traditions poétiques apparentées, la grecque et l’indienne. Dans le cas des traditions grecques, l’accent est mis sur les poèmes homériques, l’Iliade et l’Odyssée. Dans le cas de la tradition indienne, il est mis sur le Mahābhārata. On fait valoir que ces deux traditions représentent non seulement des dieux mais aussi des héros dans des rôles qui correspondent aux trois “fonctions” sociales selon la formule de Dumézil, dont la théorie de la “trifonctionnalité “ a été affinée à travers le modèle élargi “pentadique” de Nicholas Allen. On fait aussi valoir que le modèle d’Allen rehausse notre compréhension des relations traditionnelles entre les dieux et les héros.

    Mots-clés : mythe, épopée, dieux et héros, Iliade, Odyssée, Mahābhārata, George Dumézil, Nicholas Allen, trifonctionnalité, modèle pentadique.

     

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  • Olga M. Davidson - A pentadic rethinking of Goshtāsp in the Shāhnāma of Ferdowsi

    A pentadic rethinking of Goshtāsp 
    in the Shāhnāma of Ferdowsi

     

    Olga M. Davidson

     

    Abstract : Following the formulation of Nicholas Allen concerning “pentadic” models of social organization as reflected in Indo-European languages, this essay analyzes some relevant narratives about the royal figure of Goshtāsp in a classical Persian “epic,” the Shāhnāma of Ferdowsi. It is argued that this shāh of Iran, as portrayed in the Shāhnāma, represents all three “functions” of society as represented in the myths that shape the traditions of epic that were inherited by the poet Ferdowsi.

    Keywords : Iranian myth and epic, classical Persian poetry, Shāhnāma, shāh, Goshtāsp, Ferdowsi, “pentadic” models, trifunctionalism, Nicholas Allen, Georges Dumézil, Stig Wikander.

    Résumé : Suivant la formulation de Nicholas Allen au sujet des modèles pentadiques d’organisation sociale tels qu’ils sont reflétés dans les langues indo-européennes, cet article analyse quelques récits pertinents au sujet du personnage royal de Goshtāsp dans une épopée classique persane, le Shāhnāma de Ferdowsi. On y montre que ce shāh d’Iran, tel que dépeint dans le Shāhnāma, représente les trois fonctions de la société, telles qu’elles sont représentées dans les mythes qui forment les traditions de l’épopée héritées par le poète Ferdowsi.

    Mots-clés : Mythe et épopée iraniens, poésie persane classique, Shāhnāma, shāh, Goshtāsp, Ferdowsi, modèles pentadiques,  trifonctionnalité, Nicholas Allen, Georges Dumézil, Stig Wikander.

     

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  • Michael Witzel - “When the lake drained away”. The 600 Nāgas of Kashmir

    “When the lake drained away”
    The 600 Nāgas of Kashmir

     

    Michael Witzel

     

    Abstract : Kashmir has preserved a list of some 600 local Nāgas, the semi-divine snake-like beings that inhabit the Valley. They live in ponds and streams along with the later-arrived humans. The reason for their exceptionally high number and for their widespread locations in the Valley remain enigmatic. A closer look at the underlying nature of the Nāgas as encapsulating and controlling, unlike in India, the waters, including as ice and snow, establishes their prehistory in the Bactria/Hindukush area. Their arrangement in Kashmir is due to clockwise circles of eight Nāgas each, starting with Nīla in the southeast of the Valley.

    Keywords : Nāgas, Kashmir, India, Bactria, Hindukush.

    Résumé : Le Cachemire a conservé une liste de quelque 600 Nāgas locaux, des êtres semi-divins ressemblant à des serpents qui habitent la Vallée. Ils vivent dans les étangs et les ruisseaux avec les humains arrivés plus tardivement. La raison de leur nombre exceptionnellement élevé et de leur localisation dans la Vallée reste énigmatique. Un examen plus approfondi de la nature sous-jacente des Nāgas comme encapsulant et contrôlant, contrairement à l’Inde, les eaux, y compris sous forme de glace et neige, établit leur préhistoire dans la région de Bactriane/Hindukush. Leur disposition au Cachemire est dû à des cercles évoluant dans le sens des aiguilles d’une montre formés de huit Nāgas, commençant par Nīla dans le sud-est de la Vallée.

    Mots-clés : Nāgas, Cachemire, Inde, Bactriane, Hindukush.

     

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