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  • John Leavitt - The Smith, the Cow, and the Stars

    The Smith, the Cow, and the Stars
    Excursions in English and Comparative Mythology

     

    John Leavitt

     

    Abstract : A number of medieval sources in Germanic languages (including Old English, Old Norse, and Middle High German) give pieces of what appears to be a multigenerational cycle of legends involving a water-woman (called Wachilt in German), her son a giant (called Wade in English), his son a magical blacksmith (Wieland in German, Wayland in English, Galand in Old French), and the smith’s son, a warrior (Wittige in German). In England, in particular, stories from this cycle continue to be told in relation to some ancient monuments: the Neolithic barrow on the Berkshire Downs known as Wayland’s Smithy, the site of miraculous feats of horseshoeing; the “Roman Road” Watling Street, a name also used for the Milky Way, here interpreted as the street of Wade’s son; and Wade’s Causeway in Yorkshire, built by Wade so his wife Bell wouldn’t get her feet muddy when she went to milk her giant cow. All of these have elements that seem to reflect wider patterns of myth, particularly in Celtic-language traditions: here too there are connections among a magic super-cow, a supernatural smith, and the Milky Way. This paper, inspired particularly by a walk with Nick Allen to Wayland’s Smithy, seeks to lay out these parallels and connections and, adducing comparable patterns from some other Indo-European traditions, proposes what might be a piece of common Indo-European geocosmomythopoetics.

    Keywords : blacksmith, mythology, England, Celtic, Milky Way.

    Résumé : Un certain nombre de sources médiévales en langues germaniques (y compris le vieil anglais, le vieux norrois et le moyen haut allemand) donnent des éléments de ce qui semble être un cycle de légendes multigénérationnelles impliquant une femme aquatique (appelée Wachilt en allemand), son fils un géant (appelé Wade en anglais), le fils de celui-ci, un forgeron magique (Wieland en allemand, Wayland en anglais, Galand en vieux français), et le fils du forgeron, un guerrier (Wittige en allemand). En Angleterre, en particulier, des histoires de ce cycle continuent d’être racontées en relation avec certains monuments antiques : le tumulus néolithique des Berkshire Downs connu sous le nom de Wayland’s Smithy, le site d’exploits miraculeux impliquant des fers à cheval ; la voie « romaine » Watling Street, nom aussi utilisé pour la Voie lactée, ici interprété comme route du fils de Wade ; et la chaussée de Wade dans le Yorkshire, construite par Wade pour que sa femme Bell n’aie les pieds boueux lorsqu’elle va traire sa vache géante. Tous ces éléments ont des éléments qui semblent refléter des modèles plus larges de mythes, en particulier dans les traditions de langue celtique : ici aussi, il existe des liens entre une super-vache magique, un forgeron surnaturel et la Voie lactée. Cet article, inspiré en particulier d’une promenade avec Nick Allen à Wayland’s Smithy, cherche à établir ces parallèles et ces connexions et, en présentant des éléments venant d’autres traditions de langue indo-européenne, propose ce qui pourrait être un fragment de géocosmomythopoétique indo-européenne commune.

    Mots-clés : forgeron, mythologie, Angleterre, celtique, Voie lactée.

     

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  • Emily Lyle - The Female Quarter

    The Female Quarter

     

    Emily Lyle

     

    Abstract : It is argued that the female had a distinct place in the Proto-Indo-European cosmological scheme and that the colour associated with this concept was yellow and that it complemented the male components present in the white, red, black colour triad. In a set of eight simplex gods, the female is represented in space by a young goddess, associated with the vulva, and by an old goddess, associated with the earth. In terms of time, the female quarter is the summer season and relates to the life stage of junior mature men and to the transition of marriage. A death portion that comes before rebirth in the cycle can be related to N. J. Allen’s negative fourth function and to the divine king of the dead, while the divine king of the living has a central position as Allen claimed in terms of his postulated positive fourth function. However, it is the female element that Allen did not accord a place in his model which forms part of the regular fourfold series indicated by colour and it represents a quarter of that totality while remaining within the third function.

    Keywords : Indo-European goddesses, queen, colours, age-grading, life cycle, Yama.

    Résumé : Le féminin occupait une place distincte dans le schéma cosmologique proto-indo-européen et la couleur associée à ce concept était le jaune. Il complétait les composants masculins présents dans la triade de couleurs blanc, rouge et noir. Dans un ensemble de huit dieux simplex, le féminin est représenté dans l’espace par une jeune déesse, associée à la vulve, et par une vieille déesse, associée à la terre. En termes de temps, le quartier féminin correspond à la saison estivale et se rapporte à l’étape de la vie des jeunes hommes mûrs et à la transition du mariage. Une partie de la mort qui précède la renaissance dans le cycle peut être liée à la quatrième fonction négative théorisée par N. J. Allen et au roi divin des morts, tandis que le roi divin des vivants occupe une position centrale comme Allen le prétendait concernant son postulat de quatrième fonction positive. Cependant, c’est l’élément féminin auquel Allen n’a pas accordé de place dans son modèle qui fait partie de la quadruple série régulière indiquée par la couleur. Il représente un quart de cette totalité tout en restant dans la troisième fonction.

    Mots-clés : Déesses indo-européennes, reine, couleurs, classes d’âge, cycle de vie, Yama.

     

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