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  • William Sayers - King Geirrǫðr (Grímnismál) and the Archaic Motif Cluster of Deficient Rulership, Maritime Setting, and Lower-Body Accidents with Familiar Iron Instruments

    King Geirrǫðr (Grímnismál)
    and the Archaic Motif Cluster of Deficient Rulership, Maritime Setting, and Lower-Body Accidents with Familiar Iron Instruments
     

    William Sayers*

     

    *Cornell University

     

     

    Abstract: The Edda poem Grímnismál appears a one-sided wisdom contest but gains in interest when Óðinn’s catalogues of mythological names and his confrontation with King Geirrǫðr are projected against a pan-European motif cluster represented in medieval tales of the removal and replacement of deficient kings and heroes.  Óðinn’s eminently performable monologue offers a critical vantage point from which to view the relation of Norse myth to rite.

    Keywords: Edda, catalogues, kingship, motif clusters. 

    Résumé: Le poème eddique du Grimnismal apparait comme un concour de sagesse à sens unique mais il gagne en intérêt lorsque le catalogue des noms mythologiques d’Odin et sa confrontation avec le roi Gerrodr sont mis en parallèle avec un ensemble de motifs pan-européen apparaissant dans les récits médiévaux de la déchéance et du remplacement de rois et de héros déficients. Le monologue d’Odin, éminemment mis en scène, offre un point de vue critique permettant de voir la relation du mythe scandinave au rite.

    Mots clés : Edda, catalogues, royauté, groupes de motifs.

     

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  • Thomas Gamelin - Appliquer le mythe grâce au rite... ou l'inverse? L'image égyptienne face à celle de ses voisines

    Appliquer le mythe grâce au rite... ou l'inverse?

    L'image égyptienne face à celle de ses voisines 

    Thomas Gamelin*

     

    *HALMA - UMR 8164 (CNRS-Université de Lille-MCC)

     

     

    Abstract: In Egypt, some rituals are a direct terrestrial translation of a myth but others rituals, at first only practical, gradually gain a religious dimension. These rituals are the center of attention and theologians finally favor their representations rather than those of myths, including in temples. The decoration of these buildings is therefore a good indicator of the Egyptian vision of the ritual and myth, with functions that appear to be very different from those of other cultures of the Mediterranean Basin.

    Keywords: Offering scene, divine statue, foundation ritual of temples, smiting Pharaoh, Weighing of the Heart, Eye of Ra, Distant Goddess, Osiris, birth of Horus, birth of Isis, Seth, Sethian animals, Ninurta, Anzu/Imdugud, Gilgamesh, Ninhursag, Lama, bull-men, Idalion cup, Parthenon, Corfu, Kom el Shoqafa, Deir el Medina, Hibis, Edfu, Dendara, birth house of Philae, Dakka, Khafaje, Nimrud, Tell Obeid.

    Résumé:  En Égypte, certains rites sont des répercussions terrestres d’un mythe mais d’autres, au départ très pratiques, gagnent progressivement une coloration religieuse. Ces actions rituelles font l’objet de toutes les attentions et les théologiens multiplient leurs représentations au détriment de celles des mythes, y compris dans les temples. La décoration de ces édifices est alors un bon indicateur de la vision égyptienne du rite et du mythe, une utilisation qui s’avère bien différente de celle faite par d’autres cultures du bassin méditerranéen.

    Mots clés :  Scène d’offrande, statue divine, rituel de fondation des temples, Pharaon massacrant, psychostasie, Œil de Ré, Lointaine, Osiris, naissance d’Horus, naissance d’Isis, Seth, animaux séthiens, Ninurta, Anz./Imdugud, Gilgamesh, Ninhursag, Lama, Homme-taureau, coupe d’Idalion, Parthénon, Corfou, Kôm el-Chougafa, Deir el-Médineh, Hibis, Edfou, Dendéra, mammisi de Philae, Dakké, Khafaje, Nimroud, Tell Obeid.

     

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