The Origin of Indra as the Thunder God
Yūto Kawamura
Abstract : Indra’s weapon called vájra is frequently understood as a thunderbolt and hence Indra himself as a thunder god. Although Indra and his weapon came to be conceived in such a way later in the Hindu tradition, this characterization is not valid as far as the R̥gveda is concerned. The question to be asked then is: What is the starting point for the shift of Indra’s form from a warrior god to a thunder god? The aim of this paper is to provide a perspective on this issue, focusing on a treatise on etymology called nirukta, composed by the ancient linguist Yāska (ca. 5th–4th c. BCE). A close examination leads us to open up a possibility that it is Yāska’s view which served for the later tradition to see Indra as a thunder god who wields a thunderbolt, Vajra.
Keywords : Indian myths, Indra, Vajra, thunder god, thunderbolt, Yāska, Nirukta, etymology, theology.
Résumé : L’arme d’Indra appelée vájra est souvent comprise comme étant la foudre, ce qui implique qu’Indra lui-même serait un dieu du tonnerre. Bien qu’Indra et son arme aient été conçus de cette manière plus tard dans la tradition hindoue, cette caractérisation n’est pas valable en ce qui concerne le R̥gveda. La question qui se pose alors est : à quel moment Indra est passé du statut de dieu guerrier à celui de dieu du tonnerre ? Le but de cet article est de fournir une perspective sur cette question, en se concentrant sur un traité d’étymologie appelé Nirukta, composé par l’ancien linguiste Yāska (vers le ve-ive s. avant notre ère). Un examen attentif nous amène à ouvrir la possibilité que c’est le point de vue de Yāska qui a servi à la tradition ultérieure considérant Indra comme un dieu du tonnerre qui brandit le foudre, le Vajra.
Mots-clés : mythes indiens, Indra, Vajra, dieu du tonnerre, coup de foudre, Yāska, Nirukta, étymologie, théologie.
Télécharger le fichier en pdf / download in pdf: Kawamura.pdf